
- El president de la Generalitat i secretari general del PSPV-PSOE defensa en el 14 CongrĂ©s del PSIB-PSOE les aliances mediterrĂ nies com âla manera de fer polĂtica que necessita Espanyaâ
- Assenyala com un repte central el nou model de finançament i apunta que âha de partir d'una premissa: preservar la singularitat dels territoris i garantir la igualtat entre els i les ciutadanesâ
Una Espanya construĂŻda des dâuna mirada perifĂšrica, descentralitzada, amb especial pes dels âlideratges mediterranisâ. Ăs el model que ha defensat el president de la Generalitat i secretari general del PSPV-PSOE, Ximo Puig, en el col·loqui âEix Mediterrani: treballam pel que ens uneixâ del 14 CongrĂ©s del PSIB-PSOE. En este fĂČrum, en el qual ha participat tambĂ© el primer secretari del PSC, Salvador Illa, Ximo Puig ha defensat que âlâessĂšncia dâEspanya estĂ en la seua perifĂšriaâ: âsense ella, som un paĂs que nomĂ©s mira al seu centre i que deixa fora a la majoria dels seus ciutadans i ciutadanesâ.
âEnfront de lâEspanya unilateral, macroencefĂ lica i injusta, lâEspanya de demĂ ha de ser diversa i polifĂČnica, ser superadora dâestructures radials i estar compromesa amb la cogovernançaâ, ha considerat el president, que sâha preguntat âper quĂš tot ha dâestar a Madridâ. En este sentit, ha recordat que âel centralisme sâha demostrat ineficientâ, i ha apostat per âunir i teixir el paĂs ateses les diferents mirades que tĂ© Espanyaâ

Com a mostres prĂ ctiques dâeixa mirada perifĂšrica, sâha referit a una infraestructura, el Corredor Mediterrani, i a una reivindicaciĂł, la dâun nou sistema de finançament autonĂČmic. Quant al Corredor, ha afirmat que âno Ă©s tan sols una via de tren, sinĂł que es tracta dâuna exigĂšncia que afecta el desenvolupament tant de lâarc mediterrani com dâEspanya i de tota Europa. En esta lĂnia, ha fet referĂšncia a la âurgent necessitat de reformular el sistema de finançament autonĂČmicâ, cosa que ha considerat âinajornable i que ha de partir de la premissa de preservar la singularitat dels territoris, i garantir la igualtat entre els i les ciutadanesâ. Un model, a mĂ©s, que ha defensat que sâha dâarticular âdes de les aliances i des del diĂ legâ.

Este esperit de cerca dâacords i de consensos Ă©s el que ha traslladat tambĂ© el cap del Consell en la seua visita a Catalunya, on sâha reunit amb el president de la Generalitat catalana, Pere AragonĂšs. Durant la trobada, AragonĂšs i Ximo Puig han tractat assumptes com la gestiĂł dels fons europeus Next Generation o el desenvolupament de les obres del Corredor Mediterrani. AixĂ mateix, sâha abordat com estĂ gestionant cada territori la crisi sanitĂ ria per la pandĂšmia.
El president ha aprofitat la visita per a instar el Govern de AragonĂšs a sumar-se als debats multilaterals, des de lâimpuls del corredor del mediterrani fins al debat sobre el model de finançament. âCatalunya ha dâestar en el debat del finançament autonĂČmic. Si el 20% del PIB no participa no anem bé», ha conclĂČs.
